naiset_tyossa

Näetkö painajaisia? Kyse voi olla stressistä

Näetkö painajaisia? Kyse voi olla stressistä

Vampyyri jahtaa öisessä metsässä. Tipahdat kapealta sillalta joka yö. Lapsi on kaapattu. Ulospääsyä ei löydy mistään. Kauhua, tippumista, jahdatuksi tulemista, ahdistusta…siinäpä painajaisten peruskauraa. Kaikki näkevät painajaisunia silloin tällöin. On kuitenkin olemassa tutkimuksia, joiden mukaan toistuvat painajaiset voivat olla stressin oire (Sandman et al 2015). Painajaisia voivat stressin lisäksi aiheuttaa myös unihäiriöt, masennus ja alkoholin käyttö.

Painajaiset ovat yksi stressin haittapuoli. Kukapa huvikseen juoksisi pakoon öisessä metsässä tai tipahtelisi sillalta. Stressillä on monia muitakin haittapuolia ja ilmenemismuotoja, ks. esim. www.ttl.fi/fi/tyohyvinvointi/stressi/stressin_ilmenemismuodot. Toisaalta stressillä on hyviäkin puolia – pikkupaineessa saattaa saada hommat helpommin tehtyä ja työskennellä tavoitteellisemmin. Työstressi, niin hyvässä kuin pahassa, on kohtuullisen yleistä.

Pitkään jatkunut liiallinen kuormitus johtaa usein uupumukseen ja masennukseen

Vuonna 2012 työssä käyvistä suomalaisista 28 % koki työnsä henkisesti erittäin tai melko rasittavaksi. Rasitusta ja sitä myöten stressiä aiheuttavat myös liika työn tekeminen, heikko palautuminen tai perhe-elämän ja työn yhdistämisen vaikeudet. Jälkimmäinen riivaa erityisen usein yrittäjänaisia. Ihan kevyesti stressipuhetta ei painajaiskevennyksistä huolimatta kannatakaan ottaa: Pitkään jatkunut liiallinen kuormitus johtaa usein uupumukseen ja masennukseen. Uupumuksella ei ole sairaslomaan oikeuttavaa diagnoosinumeroa, minkä vuoksi uupuneet päätyvät usein masennusdiagnoosilla sairaslomalle. Masennukseen voi toisaalta sairastua myös ennen uupumista – kun ei jaksa masennukseltaan huolehtia itsestään, seuraa myös uupumus.

Työn palo ja työtilanne voivat ajaa erityisesti yrittäjät ottamaan liiaksi mittaa itsestä. On tärkeää huomata pienet uupumuksen merkit – esimerkiksi painajaiset, keskittymisvaikeudet, aamuyön heräilyt, tunteiden hallinnan vaikeus, kyynistyminen ja ammatillisen itsetunnon heikkeneminen. Jos pieniin merkkeihin ei kiinnitä huomiota ja tilanne ei korjaannu, voi kroppa tehdä isomman tenän nuorellekin yrittäjälle.

Stressin hallinta mahdollista jopa yrittäjälle

Mitä sitten voi tehdä, jos haitallista stressiä on liikaa? Aluksi kannattaa arvioida työkuormitus vaikkapa työterveyshuollon avulla. Stressin ennaltaehkäisy ja kuriin saaminen kuulostaa helpolta: riittävästi lepoa, välillä lomaa, järkevä aikataulutus, oman osaaminen kehittäminen, liikuntaa, terveellistä ruokaa sekä hyvää vuorovaikutusta työssä ja kotona. Äh, sanoo tässä vaiheessa stressin kurittama yrittäjä. Stressin hallintaan saamisestakin voi tehdä suorituksen. Se ei tietenkään ole tarkoitus. Aluksi voikin lähteä puntaroimaan tärkeimpiä muutostarpeita sekä muutoksen hyötyjä ja haittoja. Voi vaikka tehdä kevyen stressitestin netissä www.sytytanaan.fi/fi/stressitesti ja pohtia mistä saa apua ja tukea.

Naiset työssä – hanke toteuttaa lisäksi Pohjois-Pohjanmaan alueella elokuussa naisyrittäjille suunnatun kyselyn, jossa kartoitetaan työn imua, työkuormitusta, palautumista ja elintapoja. Kyselyyn vastaaminen tarjoaa mainion tilaisuuden saada oma tilanne tsekatuksi, saada

palautetta, vaikuttaa tulevan toiminnan sisältöihin ja halutessaan osallistua myös hankkeen ryhmätoimintaan muiden yrittäjien kanssa. Kiinnostuitko? Pysy kuulolla ja kun saat yrittäjäjärjestön kautta viestimme, niin carpe diem!

Anne Salmi, erityisasiantuntija, Työterveyslaitos

P.S. Mikä ihmeen Naiset työssä? Ekkö nää oo kuullu? No, tietenkin tämä: www.ttl.fi/fi/tutkimus/hankkeet/naiset_tyossa/Documents/Naiset_tyossa_esite.pdf