Ryhmä naisia

Univaje syö yrittäjän kuormasta. Mitä yrittäjänaisen tulee tietää työkyvystä ja voimavaroista?

Yrittäjinä toimivat naiset kokevat stressiä yrittäjämiehiä enemmän. He painiskelevat useammin myös työn ja perheen yhteensovittamisen kanssa. Työhön uppoutuminen ja huoli yritystoiminnan tulevaisuudesta verottavat omasta hyvinvoinnista huolehtimista.

 

Mikroyrittäjien työn varjopuoliksi koetaankin kiire, pitkät työpäivät, haitallinen stressi ja lyhyet yöunet (Oulun Eteläisen alueen mikroyrittäjien työhyvinvointikysely). Hyvä yöuni on erityisen tärkeää henkisen hyvinvoinnin ja työssä jaksamisen kannalta.

 

Aina nukahtaminen ei kuitenkaan ole helppoa. Jotta nukahtaminen olisi mahdollista, mielen pitää olla rentoutunut. Parhaiten rentoutuminen onnistuu, kun ehtii työvuoron jälkeen tehdä sellaisia asioita, jotka tuottavat mielihyvää. Näitä voivat olla esimerkiksi yhdessäolo perheen tai ystävien kanssa, mieluinen harrastus tai hyvää oloa tuova liikunta. Mikäli työvuoro venyy, työhön käytetty ylimääräinen aika on poissa palautumisesta ja aloitat seuraavan työvuoron jo valmiiksi väsyneenä.

 

Merkkinä riittävästä palautumisesta voi pitää esimerkiksi sitä, kun herätessään tuntee itsensä levänneeksi ja odottaa päivän tapahtumia kiinnostuneena. Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan liian pitkät työvuorot laskevat mielialaa. Yli 50 tuntia työtä viikossa heikentää älyllistä suoriutumiskykyä.

 

Kuinka monta tuntia sinulla kuluu höyhensaarilla? Unen myötä aivojen energiavarastot täydentyvät, mikä tuntuu virkeytenä. Riittävä uni on eduksi myös terveydelle, koska se parantaa kykyämme säästyä esimerkiksi flunssalta ja saattaa auttaa jopa painonhallinnassa.

 

Nuku riittävästi ja hyvin, niin

+ pinna ei kiristy

+ jaksat hyvin työpäivän ajan

+ jaksat keskittyä ja säilyttää tarkkaavaisuuden

+ jaksat myös harrastaa, liikkua ja viettää mukavaa aikaa perheen ja ystävien kanssa

+ virkeä olo innostaa liikkumaan

+ riittävä uni auttaa syömään terveellisesti

+ on virkeä olo

+ on energinen olo koko päivän

+ jaksat tehdä työsi hyvin

+ jaksat vastoinkäymisiä ja kiirettäkin paremmin.

 

Kun olet nukkunut huonosti ja liian vähän, niin

  • hermostut helposti
  • illat kuluvat sohvalla tai tietokoneella, liikkuminen jää helposti suunnitelmaksi
  • osaat jo kaukosäätimen näppäimet ulkoa tai kädessä kasvaa hiiri
  • herkuttelu on toistuvaa, tekee mieli rasvaista ja sokerista ruokaa
  • olo on nuutunut ja väsynyt
  • energia kuluu työstä selviytymiseen
  • vapaalla ja lomalla pitää vain levätä, että jaksaa taas töissä
  • epäterveelliset tavat selviytyä stressistä houkuttelevat
  • väsyneenä yliarvioit omat taitosi ja voimasi, jolloin tapaturmien ja onnettomuuksien riski kasvaa.

 

Ulkopuolisten on tunnetusti helppoa antaa vinkkejä. Tällä kertaa tämä ei kuitenkaan jää tähän.

Työterveyslaitoksessa ryhdytään tekemään opasta ja kampanjaa naisyrittäjille, ja nyt kiinnostaa erityisesti sinun mielipiteesi:

Mitä asioita yrittäjille pitäisi oppaassa kertoa? Mitä työkyvyn ja voimavarojen ylläpitämisestä pitäisi vähintään tietää?

 

Vaikuta ja kerro ideasi!

http://tyopiste.ttl.fi/Kyselyt/Sivut/yrittajanaiset.aspx             

 

Yksinyrittäjät ja pienyrittäjänaiset ovat Työterveyslaitoksella alkavan Naiset työssä -hankkeen keskipisteessä. Toiminta tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan alueen yrittäjille tietoja, taitoja ja tukea työkyvyn ja terveyden edistämiseen työpaikoilla. Luvassa on yrittäjänaisille korvamerkattua rahaa hyvinvoinnin tukemiseen.

Naiset työssä -hanke etsii parhaillaan Pohjois-Pohjanmaan alueella toimivia pieniä yrityksiä ja yksinyrittäjiä mukaan toimintaan. Tule mukaan toimintaan. Ota yhteyttä:

Nina Nevanperä, nina.nevanpera@ttl.fi, p. 043 824 3247

 

Kirjoittaja:

Anne Salmi, erityisasiantuntija, Naiset työssä – ESR-hanke, Työterveyslaitos