Auli Lukkarila teki yhteistyötä toisen yrittäjän kanssa ja perusti kauneushoitola Beauty Spotin vuonna 1985. Uudistushaluinen ja laatuun panostava Lukkarila ei ole lannistunut vastoinkäymisistä huolimatta. Intohimo työstä välittyy, sillä Oulun seudun yrittäjänaiset ry palkitsi Lukkarilan Vuoden Yrittäjänaiseksi vuonna 2014.

 

Multihoitoihin panostava yritys

Auli Lukkarila valmistui kosmetologiksi vuonna 1982 ja pääsi suoraan töihin Sokokselle. Muutaman mutkan kautta hän päätyi tanssinopettajaksi. Vuonna 1985 Lukkarilalta kysyttiin, haluaisiko hän avata oman kauneushoitolan Beauty Centerin yhteyteen.

– Vastasin heti myöntävästi. En jäänyt miettimään yhtään pidempään. Se oli elämäni viisaimpia päätöksiä. Beauty Centerin asiakkaat olivat tottuneet minuun, joten heidän oli helppo siirtyä Beauty Spotin asiakkaiksi. Avasimme yhteiset ovet huhtikuussa 1985.

Beauty Spot Oy on Lukkarilan perustama ja omistama yritys. Lokakuussa yrityksen liiketoimintaa yhdistettiin siirtämällä liiketilat yhteen toimipisteeseen Kirkkokadulle.

Muuton myötä tuli myös uudistuksia. Lukkarilan yritys pyrkii vaalimaan asiakkaan kokonaishyvinvointia hoitojen lisäksi muun muassa asiakasilloilla, asiantuntijaluennoilla, tietoiskuilla ja vierailevien hoitajien kautta.

– Kauneus on laaja käsite. Nykyajan asiakkaat ovat niin valveutuneita, että aina on parempi tarjota vähän enemmän kuin pyydetään. Sen takia yritykseni panostaa multihoitoihin.

 

Intohimo välittyy asiakkaille

Meksikossa tapahtuneen tapaturman takia Lukkarila on ulkoistanut itsensä pois rakastamastaan hoitolatyöstä. Nyt Lukkarilan työpäivään kuuluvat asiakaskontaktit, yrityksen PR, hänen bravuurinsa kestopigmentointi sekä kokonaisvaltainen stailauspalvelu, joka kattaa kehysvalinnat, meikinopastuksen, tyylineuvonnan ja hyvinvoinnin valmentamisen.

– Kuusi vuotta sitten liukastuin lomamatkalla Meksikossa. Käteni murtui ja oli kipsissä 12 viikkoa. Loppujen lopuksi käteni luutui väärin. Työlistani oli tuolloin buukattu aivan täyteen. Se oli kova pala yrittäjälle, joka on tottunut tekemään työnsä käsillään.

Intohimo kauneushoitolatyötä ja aviomiehen tuki ovat auttaneet valtavasti Lukkarilaa, joka kouluttautuu jatkuvasti. Lukkarila on Valkealinnan Optiikan kehysstailaaja, väri- ja tyylianalyysikouluttaja, life coach, business coach, työpaikkahyvinvointikouluttaja ja palvelutuotekehittäjä. Hän on myös suorittanut yrittäjille suunnatun MBA-tutkinnon.

– Teen työtä, jota rakastan. Paras neuvoni yrittäjille on, että pidä aina kaksi korvaa ja yksi suu. Kuunteleminen ja läsnä oleminen ovat avainasemassa. Asiakas kyllä huomaa, onko yrittäjällä intohimoa työtään kohtaan.

Kyllä vuokratuolilaisille

– Pahimmillaan minulla oli yhdeksän työntekijää yhtä aikaa ja aina oli joku hässäkkä päällä. 2000-luvun alussa yritykselläni oli myös kynsistudio. Kynsistudion työntekijöiden vaihtuvuus oli kuitenkin liian kova. En voinut jatkaa samalla kaavalla.

Nyt Lukkarilan yrityksessä on yksi työntekijä ja neljä vuokratuolilaista. Lukkarila tarjoaa toiminimellä toimiville vuokratuolilaisille kaiken toiminnan pyörittämiseen, kuten tilan, kalusteet, myyntivaraston ja asiakasrekisterin.

– Tämä toimintamalli on molemmille osapuolille kannattava ja järkevä. Vuokralainen saa valmiin konseptin ja helpon startin yrittämiselle, eikä yritys ole pulassa esimerkiksi äitiyslomien kulujen kanssa. Palkollisista luopuminen helpotti yrittäjän taakkaani valtavasti.

– Toisaalta se vaatii hyvän tiimin, jossa jokainen ymmärtää yhteistyön merkityksen. Onneksi minulla on sellainen. Olemme sopineet yhteiset pelisäännöt vuokratuolilaisten kanssa. Emme kilpaile keskenämme emmekä vie toisten asiakkaita.

Kova kilpailu ja kausivaihtelut

31 vuotta yrittäjänä ollut Lukkarila on kokenut niin 90-luvun kuin vuonna 2008 alkaneen laman. Ne ovat osaltaan muuttaneet hänen käsitystään yrittäjyydestä.

– Viimeisimmän laman kompastuskivi on ollut sen kesto. Media on osaltaan luonut lamaolotilaa. Ihmiset ovat vähitellen taas valmiita käyttämään rahaa itseensä. Etenkin asiakkaille räätälöidyt asiakasillat ovat suosittuja. Kysyntää on enemmän kuin ollaan vielä keretty tarjoamaan.

Kauneusalalla kausivaihtelut ovat kovat. Lukkarila kuvaa vuoden suosituimpia kausia lahjakorttiajoiksi, joita ovat joulu ja äitienpäivä. Välivuodenajat ovat selkeästi hiljaisempia, esimerkiksi syksyn alku ja helmikuu. Kausivaihteluiden lisäksi kauneusalalla on kova kilpailu, mutta Lukkarilaa se ei haittaa.

– Seuraan ja olen tietoinen mitä muut tekevät, mutta en ajattele, että kollegani ovat kilpailijoitani. Jos kollegalta löytyy jokin palvelu, jota minulta ei, ohjaan asiakkaan hänelle. Asiakas kyllä muistaa kuka on antanut ensimmäisen neuvon. Yrittäjä on itse itsensä pahin kilpailija.

– Nykyajan markkinointi ei toimi enää pelkästään puskaradion kautta, vaan siihen tarvitaan globaalia digimarkkinointia. Digimarkkinoinnissa hyödynnetään sähköistä dataa, ja puhutaan tiedolla johtamisesta, mikä on valtava murros yrityksissä.

Oulun seudun yrittäjänaiset ry

Yrittäjänainen: Auli Lukkarila

  • Jäsen vuoden 2011 alusta lähtien
  • Järjestää neljättä vuotta Tykkää ja tuhulaa -tapahtumaa

”Oulun seudun yrittäjänaisten kautta olen saanut laajan kontaktiverkoston, mutta paras yhdistyksen anti on kollegat, joista on tullut sydänystäviä.”

Teksti ja kuvat Emmi Issakainen