Liisa-Virho-Kilponen    
Salon Virho on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut kampaamoalan yritys, joka on ollut koko toimintansa ajan saman suvun omistuksessa. Liisa Virho-Kilponen siirtyi yrityksen johtoon vuonna 1987. Nyt Virho-Kilposen palkkalistoilla on 18 työntekijää.

Yrityksen pitkät perinteet

Parturi-kampaamo Salon Virho sai alkunsa jatkosodan aikaan vuonna 1942, jolloin Liisa Virho-Kilposen äiti Kirsti Virho perusti Tuiran Kutrin. Vuosien saatossa toiminta laajeni kolmeen kampaamoliikkeeseen, ja asiakaskunta vakiintui.

– Olen kulkenut pienestä pitäen äidin mukana kampaamoissa. Varsinainen parturi-kampaajan urani alkoi 13-vuotiaana, jolloin hoidin äidin kampaamossa niin sanottuja hiljaisia asiakkaita eli peruukkeja ja hiuslisäkkeitä.

Myös Kirsti-äiti huomasi tyttärensä halun parturi-kampaajaksi. Äiti lähetti Virho-Kilposen kesätöihin Saksaan oppimaan täsmällistä ja tarkkaa työtä, sekä parturimestari Tiaisen oppiin Helsinkiin

– Helsingissä asiakkainani kävi arvovaltaisia herroja ja hienoja rouvia, joiden hiuksia pääsin hoitamaan. Olen saanut valtavasti oppia molemmista paikoista, mutta parhaan opin olen saanut äidiltäni.

Vuonna 1987 perheyrityksessä tapahtui sukupolven vaihdos. Kirsti-äiti siirtyi hoitamaan kampaamoa toisaalle, kun Virho-Kilponen jatkoi perheyritystä siskonsa Kaija Virhon kanssa. Yksitoista vuotta myöhemmin Virho-Kilponen siirtyi yksin perheyrityksen johtoon.

Perhepotretti

Monessa sukupolvessa

Salon Virho on Suomen vanhin yhtäjaksoisesti toiminut kampaamoalan yritys, joka on ollut koko toimintansa ajan saman suvun omistuksessa. Tulevaisuudessa Virho-Kilposen lapset, Sami ja Tiina Kilponen jatkavat suvun perinnettä.

Tammikuussa Salon Virho täyttää 75 vuotta, jota juhlistetaan Oulussa juhlagaalan ja hyväntekeväisyys-näytöksen merkeissä. Virho-Kilposelle näytökset merkitsevät luovuuden ja osaamisen valloilleen päästämistä. Näytöksissä yrityksen työyhteisö pääsee näyttämään todellisen taitonsa.

– Iättömyys työyhteisössä on valtava rikkaus. Nuorimmat työntekijäni ovat 19-vuotiaita, ja kauimmin talossa olleet ovat työskennelleet yli 30 vuotta. Konkarit ja nuoret jakavat oppia ja intoa toisilleen, mikä takaa vahvan osaamisen.

Pitkään toimineella yrityksellä on myös pitkäaikaisia asiakkaita. Asiakkaita käy jopa neljässä sukupolvessa.

– Parturi-kampaaja on niin iholla, että hänen pitää osata olla välillä myös psykologi. Välillä ollaan asiakkaan kanssa hiljaa ja mietitään elämän rajallisuutta, kun taas toisinaan jaetaan elämän parhaat muistot. Kampaajalla käynti ei ole pelkästään hiusten hoitamista, vaan myös mielen.

Salon-VirhoYrittäjälähtöisellä alalla työnantajana

Salon Virholla on kaksi toimipistettä Oulussa, jotka työllistävät yhteensä 18 henkeä. Kaikki työntekijät ovat yrityksen palkkalistoilla, mikä on harvinaista kampaamoalalla. Yrittäjälähtöisellä alalla suositaan vuokratuolilaisia, jotka tekevät töitä omaan piikkiin.

– Vuokratuolilaiset joutuvat kilpailemaan koko ajan keskenään. En halunnut luoda sellaista ilmapiiriä. Palkkaamalla työntekijöitä olemme saaneet luotua perheyhteisön, jossa tiedot ja taidot jaetaan.

Virho-Kilposen mielestä suomalaisen parturi-kampaamoalan perisynti on, että yrittäjäksi pakotetaan heti valmistumisen jälkeen, vaikka vain harvoilla vastavalmistuneilla on yrittäjyyteen tarvittava tieto ja taito.

– Valmius ammatinharjoittajaksi tulee alalla kuin alalla useamman kisällivuoden jälkeen. Nykyinen ammattikoulututkinto antaa todella vähän valmiuksia liikkeenjohtamiseen.

Virho-Kilposen mukaan parturi-kampaamoalan hinnat ovat vääristyneet lisääntyneen kilpailun takia. Hän muistuttaa, että alan yrittäjän pitää maksaa 24 prosentin arvonlisäveron lisäksi myös muita sivukuluja.

– Käsillä tehdystä työstä verotetaan yksi neljäsosa kuluttajahinnasta. Sen lisäksi yrittäjälle tulee kuluja toimitiloista, ainehankinnoista, koulutuksista, palkoista, ja omaa eläkettäkin pitäisi muistaa maksaa.

Salon-Virhon-toimitusjohtaja-Liisa-Virho-KilponenTyöntekijöille oppia maailmalta

Virho-Kilponen ei ole koskaan tinkinyt työntekijöidensä koulutuksesta. Henkilökuntaa koulutetaan jatkuvasti sekä Suomessa että ulkomailla, ja alan huippukouluttajia vierailee liikkeessä vuosittain. Salon Virho on myös Haute Coiffure Françaisen jäsenliike.

– Tuomme asiakkaillemme Pariisin uusimman hiusmuodin kaksi kertaa vuodessa heti Pariisissa pidettyjen näytösten jälkeen. Haastavina aikoina on tärkeää kouluttaa henkilökuntaa entistä enemmän ja pysyä ajan hengessä mukana.

Vaikka alalla on omat haasteensa, Virho-Kilponen ei kadu hetkeäkään, että seurasi unelmaansa. Lähes kolmenkymmenen yrittäjävuoden jälkeenkin hän tietää, että valitsi oikein jatkaessaan perheyritystä.

– Kampaamotyö on ainutkertaista. Sitä ei voi laittaa varastoon ja myydä halvemmalla seuraavassa sesongissa. Tämän ammatin pitää tulla sydämestä, muuten ei voi jakaa hyvää muille.

Parturi-kampaamoyrittäjä-Liisa-Virho-Kilponen

Oulun seudun yrittäjänaiset ry

Yrittäjänainen: Liisa Virho-Kilponen

  • Jäsen vuoden 2010 alusta lähtien

”Oulun seudun yrittäjänaiset on voimayhteisö, jossa eri alan ammattilaiset jakavat kokemuksiaan.”

Teksti ja kuvat: Emmi Issakainen