Kuulu-Oy Jonna Muurinen perusti markkinointiviestintätoimisto Kuulun vuonna 2013. Hän aloitti toiminnan yksin, mutta nyt kolmivuotias sosiaaliseen mediaan ja videoihin erikoistunut markkinointitoimisto työllistää jo 13 henkeä.

 

Satatuntisia työviikkoja

Kun pitkään sosiaalisen median kanavia työssään käyttänyt Jonna Muurinen sai jatkuvasti avunpyyntöjä somen markkinointikäytöstä, hän sai ajatuksen omasta yrityksestä. Muurinen täydensi kansainvälisen yritysviestinnän maisterin tutkintoaan Oamkin digimarkkinoinnin erikoistumisopinnoilla.

Digimarkkinointikoulutuksen aikana Muurinen ymmärsi osaavansa asiat jo ennestään. Siihen mennessä kertynyt 13 vuoden työkokemus markkinoinnista, toimittajan työstä sekä viestinnästä vahvistivat yritysajatusta.

Muurinen perusti markkinointiviestintätoimisto Kuulu Oy:n elokuussa 2013. Aluksi Muurinen teki töitä yksin toiminimellä, mutta pian hän huomasi kalenterinsa olevan niin täynnä, että ensimmäisen työntekijän palkkaaminen tuli ajankohtaiseksi.

– Pienessä mielessäkään ei käynyt vaihtoehto, että olisin sanonut potentiaalisille asiakkaille ei. Tietenkin möin kaiken minkä voin ja mietin vasta sen jälkeen kuka kaikki myydyt työtunnit tekee. Tein ensimmäiset kaksi vuotta töitä järkyttävät määrät. Työviikot olivat satatuntisia.

Markkinointiviestintätoimisto-Kuulu 

Kasvuyritys laajenee kovaa vauhtia

Kovalla työllä ja intohimolla yritys on kasvanut vauhdilla. Aviomies Tuomas Muurinen tuli pitkän taivuttelun jälkeen yritykseen mukaan osaomistajaksi ja operatiiviseksi johtajaksi huhtikuussa 2014. Aviomies oli tehnyt pitkän uran Nokialla ja taustaltaan hän on tietotekniikan diplomi-insinööri.

– Mietimme aluksi, ettei minun viestinnän osaamistani ja Tuomaksen tekniikan osaamista voi mitenkään yhdistää. Ajatus naurattaa näin jälkeenpäin, sillä yhdistelmä on juuri sitä mitä digimarkkinoinnin huipulla nykyään tarvitaan.

Viime talvena yritys laajensi toimintaansa ja kuvioihin tuli kolmas osaomistaja, videotuotantoon erikoistunut Ville Pohjonen. Nyt Kuulu on digimarkkinointitalo, josta saa kaikki digitaalisen markkinoinnin palvelut yhden katon alta.

Hektinen työ vaatii toimivan työyhteisön. Rekrytoinnissa on tiukka seula, koska alalla vaaditaan täydellistä suomen kielen osaamista, markkinointitaitoja sekä analytiikan hallitsemista. Muurinen ottaa työyhteisön hyvinvoinnin huomioon viikoittain.

– Pidämme työhyvinvointia yllä esimerkiksi hyvinvointimentorin ja personal trainerin avulla sekä maanantaibuustilla, jossa jokainen työntekijä jakaa joka maanantai edellisviikon suurimman onnistumisen.

Kuulun-toimitusjohtaja-Jonna-Muurinen

Yritykselle naisjohtajan kasvot

Muurinen valmistui kansainvälisen yritysviestinnän maisteriksi Oulun yliopistosta vuonna 2004. Opinnoista suurimman osan hän suoritti kuitenkin Ruotsissa, Uppsalassa ja Tukholmassa. Opinnot veivät töihin Ruotsin yleisradioyhtiö SVT:lle. Myöhemmin Muurinen työskenteli Canadan Sanomissa Kanadassa ja Yle Oulussa.

– Radiossa työskennellessäni opin puheviestinnän taitoja. Kun hallitsee puhetaidot, tulee ihmisten kanssa toimeen ja ymmärtää, että kaikki ihmiset ovat lopulta samanlaisia, pääsee mihin vain. Olen tehnyt 14-vuotiaasta asti töitä kahviloissa, ravintoloissa ja postissa erilaisten ihmisten kanssa.

Muuriselle on ollut alusta asti selkeää, että hän on yrityksen toimitusjohtaja. Hän haluaa antaa yritykselleen naisjohtajan kasvot. Muurisen mukaan naisyrittäjät ovat piilossa palvelualoilla.

– Haluan olla esimerkkinä nuorille naisille. Yhä edelleen suurin osa toimitusjohtajista on miehiä, samoin mediassa näkyvistä yrittäjistä. Todellisuudessa suomalaisista yrittäjistä kolmannes on naisia. Naisyrittäjät eivät vain ole yhtä paljon näkyvillä kuin teknisten alojen ja startup-yritysten miesjohtajat.

Jonna-Muurinen

Somea ja digimarkkinointia

Markkinointiviestintäyrityksessä työpäivät poikkeavat paljon toisistaan. Vuodessa Kuulu vetää keskimäärin 120 koulutuspäivää ympäri Suomen. Yritys kouluttaa markkinoinnin saloihin erilaisia ryhmiä suurien koulutustalojen kautta ja tekee räätälöityjä koulutuksia suoraan yrityksille.

Muurisen mukaan vain viisi prosenttia suomalaisista yrityksistä on tehnyt suunnitelman tai asettanut tavoitteita digimarkkinoinnin tai somen suhteen, vaikka yli puolet suomalaisista on somessa. Kuulun isoimmat asiakkaat ovat helsinkiläisyrityksiä.

– Yritysten tuntuu olevan vaikea käsittää digimarkkinoinnin tai somen tarkoitusta. Monelle some on edelleenkin yhtä kuin Facebook, vaikka se käsittää myös Instagramin, Linkedinin, Youtuben, Twitterin ja blogit. Digimarkkinointiin kuuluu valtavan iso määrä erilaisia asioita.

Digimarkkinointi on sähköistä markkinointia, joka kattaa muun muassa hakukonelöydettävyyden, sähköpostimarkkinoinnin, verkkomainonnan, videot ja sisältömarkkinoinnin.

– Nykyajan markkinointi ei toimi enää pelkästään puskaradion kautta, vaan siihen tarvitaan globaalia digimarkkinointia. Digimarkkinoinnissa hyödynnetään sähköistä dataa, ja puhutaan tiedolla johtamisesta, mikä on valtava murros yrityksissä.

Oulun seudun yrittäjänaiset ry

Yrittäjänainen: Jonna Muurinen

  • Jäsen vuodesta 2013 lähtien
  • Toimi hallituksen tiedottajana 2013–2015

”Etenkin yrityksen alkuvaiheessa kokeneempien yrittäjien tuki on todella tärkeää.”

Teksti ja kuvat Emmi Issakainen