Oulu seudun yrittäjänaiset
Tapahtuma-arkisto

Oulun yrittäjänaisten toiminta alkoi 10. syyskuuta 1947 Oulun kauppaklubilla.
Ensimmäistä varsinaista kerhoiltaa vietettiin tammikuussa kahdenkymmenenviiden innostuneen naisen voimin. Yrittäjänaiset kokosivat pohjakassansa uupumattomalla työllä ja kekseliäisyydellä. Naisten käsissä syntyi kirjailtuja esiliinoja, lastenvaatteita ja tyynyliinoja.

Rahaa hankittiin oman yhdistystoiminnan lisäksi myös hyväntekeväisyyteen. Ensimmäisellä hyväntekeväisyyskampanjalla vuonna 1948 kerättiin varoja lastenkoti Onnelalle, jota yrittäjänaiset tukivat 1980-luvulle saakka. Myöhemmin tuettiin myös muun muassa Lohipadon koulua sekä ensi- ja turvakotia.

Yrittäjänaiset ovat aina kouluttaneet itseään. 1950-luvulla ensimmäiset liike-elämää koskevat esitelmät liittyivät markkinointiin ja myyntityöhön, kun selvisi, ettei pelkkä aika riitä tavaran kaupitsemiseen. 1980-luvulla yhdistys teki paljon pankkivierailuja, ja esitelmiä pidettiin osakesijoittamisesta, arvopaperisäästämisestä ja pörssipelistä. Verotus on noussut puheenaiheeksi tasaisin väliajoin.

Oulun yrittäjänaiset on alusta asti osallistunut aktiivisesti kattojärjestönsä Suomen Yrittäjänaiset ry:n (ent. Yrittäjänaisten Keskusliitto) toimintaan, joka alkoi myös 1947. Liiton liittokokous on järjestetty oululaisvoimin neljä kertaa.

Jäsenmäärä kasvoi tasaisesti 1970-luvun alusta lähtien. Vuonna 1974 Oulun yrittäjänaiset kohosi valtakunnan toiseksi suurimmaksi paikallisjärjestöksi heti Helsingin jälkeen lähes 200 jäsenellään. Pahimpana lamavuonna 1991 jäsenmäärä romahti, mutta sittemmin jäseniä on liittynyt yhdistykseen tasaisesti lisää. Vuoden 2011 alussa jäseniä oli noin 150 ja vuonna 2013 noin 300.

Vuonna 2006 yhdistys muutti nimensä Oulun seudun yrittäjänaiset ry:ksi.

Vuodesta 2011 alkaen yhdistys on valinnut jäsenistönsä joukosta vuoden yrittäjänaisen.  Valituksi tulemisen ehtona on vähintään 3 -vuoden jäsenyys, vähintään 30% omistajuus yrityksestään sekä sitoutuminen näkymään ja kuulumaan somessa ja yhdistyksen tapahtumissa omana yrittäjänaisvuotenaan.  Vuoden yrittäjänainen julkistetaan yhdistyksen kevätkokouksessa maaliskuussa.

Vuoden yrittäjänaiset

• Kristina Fredriksson ja Satu Hammar-Hutri 2018