Ympäristö- ja maisemasuunnittelija Minna Hännisen osaaminen on huomattu, sillä Oulun yrittäjät ry palkitsi hänet kaikkien aikojen ensimmäiseksi Vuoden Yksinyrittäjäksi viime vuonna. Hänninen oli aiemmin päiväkotiyrittäjä ja nyt maisemasuunnitteluyrittäjä yhden naisen yrityksessään. Kahta täysin erilaista alaa yhdistää yksi asia, asiakaspalvelu.
Minna Hänninen muutti Kemistä Ouluun opiskelemaan varhaiskasvatusta vuonna 1985. Yrittäjän ensiaskeleet Hänninen otti yksityispäiväkodin parissa Kempeleessä vuonna 2000, jossa hän työllisti viisi työntekijää.
Kaksi vuotta myöhemmin aviomies sai työkomennuksen Sveitsiin, jonne koko perhe lähti. Hänninen möi päiväkotiyrityksensä ja Sveitsissä yrittäjän rooli vaihtui kolmeksi vuodeksi kotiäidin rooliin.
– Se oli täydellinen irtiotto arjesta. Monet tärkeät päätökset olisi jäänyt tekemättä ilman Sveitsin reissua. Täysin vieras maa, kulttuuri ja kieli ovat kasvattaneet minua eniten ihmisenä.
Nyt Hänninen omistaa ympäristö- ja maisemasuunnittelutoimisto GreenDreams Oy:n. Uuden yrityksen perustamisajatus lähti Sveitsissä, kun kotona oli aikaa pohtia tulevaisuutta. Pitkäaikaisesta puutarhaharrastuksesta tuli työ.
– Vaihtoehtoina olivat joko työntekijän rooli kunnallisessa päiväkodissa tai yksinyrittäjyys. Valitsin haastavamman tien. Kiinnostus ympäristö- ja maisemasuunnittelua kohtaan on lähtöisin lapsuudesta ja mummon pihapiiristä.
Opinnot Hänninen aloitti peruskoulupohjaisessa puutarhurikoulussa, jossa hän erikoistui viherrakentamiseen. Sieltä hän valmistui vuonna 2007 ja samana vuonna sai alkunsa GreenDreams. Nälkä kasvoi kuitenkin syödessä ja yksinyrittäjän opinnot jatkuivat Oulun ammattikorkeakoulussa, josta Hänninen valmistui suunnitteluhortonomiksi 2013.
Lumien sulettua ihmiset alkavat herätä puutarhahorroksesta. Ympäristö- ja maisema- suunnittelijalle kevät on vuoden kiireisintä aikaa. Hänninen tekee vihersuunnittelupalveluja yksityispihan omistajille, talonyhtiöille, julkiselle sektorille, yrityksille ja kunnille. Suurin osa asiakkaista on yksityisihmisiä.
– Kevät ja kesä yllättävät joka vuosi ihmiset. Paras tapa olisi, että asiakas tilaisi minulta syksyllä suunnitelman, jonka suunnittelisin talven aikana ja keväällä sitä pääsisi rauhassa toteuttamaan. Pystyn tekemään suunnittelutyön pohjaksi tehtäviä pihakäyntejä niin pitkään, kun maa on lumeton.
Suunnitelma ei toteudu parissa päivässä. Suunnitteluvaihe kestää noin neljä viikkoa. Kiireisinä kesäkuukausina vastaava suunnitelma vie kuudesta kahdeksaan viikkoa.
Ympäristö- ja maisemasuunnittelu vaatii vahvaa ammattitaitoa, eikä isoa työmäärää usein ymmärretä. Vain viisi prosenttia suunnittelusta liittyy kasveihin. Lisäksi pitää huomioida muun muassa maasto, tontin korkomaailma, maaperä, kulkuväylät, pintamateriaalit, ilmansuunnat, valaistus sekä asiakkaan toiveet ja budjetti.
– Ympäristösuunnittelu ei ole harrastus, vaikka se usein sellaiseksi mielletään, vaan arkkitehtisuunnitteluun rinnastettava ammatti.
– Ammatillisen osaamisen lisäksi yrittäjän pitää hallita hyvät neuvottelu- ja verkostoitumistaidot sekä digitaalinen markkinointi.
GreenDreams kertoo nettisivuillaan tuotteistettujen pakettien hinnat. Oulussa hintojen näkyvyys on tällä alalla harvinaista. Hänniselle se oli selkeä ratkaisu. Kun ihmiset hakevat tietoa netistä, he haluavat nähdä myös hinnat.
– Yrittäjyydessä hienointa on ehdottomasti vapaus, joka mahdollistaa työpaikan, työajan ja asiakkaiden valitsemisen. Toisaalta se on myös haaste. Vapauden huumassa ylityöllistyy helposti.
Myös lakiasiat ja säädösten perässä pysyminen ovat oma haasteensa, sillä ne vaativat aikaa ja paneutumista. Esimerkiksi leikkialueiden suunnittelussa tarvitaan erityisosaamista. Mikroyrittäjänä Hänninen toivoo, että pienyrittäjien arvonlisäveron alarajaa nostettaisiin ylemmäs, jotta työn kannattavuus kasvaisi.
Sosiaalinen media on tärkeä osa valtavaa vauhtia kehittyvässä yritysmaailmassa. Se ei tosin ole ongelma Hänniselle, jolla on monta eri sometiliä. Yrityksellä on sometilit Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Youtubessa, Linkedinissä ja Periscopessa.
– Olen ottanut somen haltuun yksi tili kerrallaan. Somen parhaita puolia on asiantuntevuuden esille tuominen ja se, että asiakkaat näkevät kasvot yrityksen takana.
Myös blogin pitäminen on Hänniselle tuttua puuhaa ja etenkin näin keväisin päivitettävää riittää. Yrittäjällä on kaksi blogia: GreenDreamsin ja Mediaoulun nettisivuilla.
Hännisen uusimpana somen valtausalueella ovat Youtube-videot. Oulun seudun yrittäjänaiset, OSAO ja Toimitusjohtajakoulu järjestivät Markkinointi digiaikaan -oppisopimuskoulutuksen, jonne Hänninen meni syventämään someosaamistaan. Koulutus innosti tekemään pihakierrosvideoita omalta pihalta, ja nyt Hänninen julkaisee videoita yrityksensä Facebook-sivuilla.
– Somemarkkinointi on tärkeä osa nykyajan yrityksiä. Nettisivujen lisäksi asiakkaita tavoittaa yhä enemmän somesta.
”Pieni, aktiivinen, samanlaiset ongelmat ja samanhenkisyys ovat syitä, miksi Oulun seudun yrittäjänaiset on minulle tärkein yrittäjäyhdistys.”